Problemen met de garantie op een aankoop

Als consument heeft u in België minstens gedurende twee jaar recht op garantie wanneer u nieuwe consumptiegoederen aankoopt. Krijgt u te maken met gebreken aan uw ijskast, wasmachine, nieuwe auto, meubelen, grasmachine, robotmaaier,... dan kan u uw recht op garantie inroepen.

Koopt u tweedehandsgoederen, dan heeft u ook nog steeds recht op een wettelijke garantie. In dat geval wordt de duur van de garantie beperkt tot 1 jaar.

De garantietermijnen zijn door de wetgever bepaald en de verkoper kan daar in principe niet van afwijken. De wettelijke garantie begint te lopen vanaf de datum van de levering.

Wanneer binnen de garantietermijn een gebrek optreedt dan kan u bij de verkoper terecht om uw wettelijke garantie in te roepen. Afhankelijk van het tijdstip, na het moment van levering, waarop u het gebrek vaststelt zullen er mogelijk andere garantieregelingen van toepassing zijn.
 

  • Het goed kan kosteloos hersteld of vervangen worden.
  • U heeft recht op een prijsvermindering of de ontbinding van de koop overeenkomst en terugbetaling van de aankoopsom.
  • In sommige gevallen kan nu recht hebben op een schadevergoeding.
Bij problemen met het afdwingen van de wettelijke garantie contacteert u een advocaat consumentenrecht voor juridisch advies of juridische bijstand.

Contacteer een
advocaat consumentenrecht
in uw regio.

Vraag vrijblijvend advies.

Deze advocaten staan voor:

  • Een duidelijke en open communicatie
  • Juridisch advies op basis van jarenlange ervaring in het gevraagde rechtsgebied
  • Een oplossingsgerichte instelling
  • Persoonlijke betrokkenheid in uw dossier
  • Transparante vergoedingen