Een medische fout of medisch ongeval is het gevolg van een medische behandeling. Dat kan over een ingreep gaan maar even goed te maken hebben met het toedienen van verkeerde medicijnen.
Er zijn heel wat handelingen die als medische fouten gekwalificeerd kunnen worden:
Wanneer er sprake is van een medische fout dan moet er aangetoond worden dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de vermeende fout en de schade die u als patiënt daardoor heeft opgelopen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
De fout kan immers te wijten zijn aan een handeling van de arts, iemand van het verplegend personeel, de ter beschikking gestelde voorzieningen in het ziekenhuis of andere personen die betrokken waren bij de zorgverlening.
U kan ook terecht bij de ombudsdienst van het betrokken ziekenhuis. Mogelijk kan er door dialoog met de ombudsdienst en de betrokken zorgverstrekker meer duidelijkheid gegeven worden.
Geraakt u er niet uit dan kan u overwegen om een schadevergoeding te eisen. Dat kan u doen via de rechtbank of door een minnelijke schaderegeling te treffen met tussenkomst van het Fonds Medische Ongevallen.
U heeft ook recht op informatie over de diagnose en de prognose aangaande uw gezondheidstoestand. In de praktijk zal deze informatie u meestal mondeling verstrekt worden. U kan deze informatie ook schriftelijk aanvragen.
Anderzijds kan u ook steeds zelf beslissen dat u niet of niet volledige geïnformeerd wil worden. U heeft zoals dat heet “het recht om niet te weten”. Wanneer u dit meldt dan zal uw verzoek gerespecteerd worden en zal dit in uw patiëntendossier genoteerd worden.
Vraag vrijblijvend advies.
Deze advocaten staan voor: