Oneerlijke consumentenpraktijken / marktpraktijken

Oneerlijke marktpraktijken kunnen een effect hebben op de consument of op concurrenten in de sector tussen elkaar.

Oneerlijke praktijken jegens consumenten
Zo is het ten aanzien van consumenten verboden om misleidende reclame te maken, agressieve verkooptechnieken toe te passen, bepaalde contractvoorwaarden in te sluiten, enz.

Onder oneerlijke praktijken vallen o.a. volgende voorbeelden:

  • U tekende een contract met een verkoper aan huis en kan dit de dag nadien al niet meer opzeggen.
  • De prijsaanduiding op een goed is bewust gemanipuleerd.
  • Reclame voor gratis goederen blijkt plots niet zo gratis. Voor u het weet hangt u vast aan een contract.

Krijgt u als consument te maken met oneerlijke praktijken dan contacteert u een advocaat consumentenrecht voor juridisch advies of juridische bijstand.

Oneerlijke marktpraktijken tussen concurrenten / ondernemingen
Bedrijven dienen ook onderling met elkaar op een correcte manier te concurreren. Oneerlijke marktpraktijken zoals het besmeuren van de goede naam van een concurrent of het wegkapen van medewerkers of klanten op een oneerlijke manier is het niet toegestaan. Ook het maken van prijsafspraken tussen concurrenten of het misleiden van consumenten op andere manieren is strafbaar. U kan de rechtbank inschakelen om heel snel deze praktijken te laten stoppen.

Indien u als onderneming te maken krijgt met oneerlijke marktpraktijken / handelspraktijken kan u best een advocaat handelsrecht inschakelen voor juridisch advies of juridische bijstand.

Contacteer een
advocaat consumentenrecht
in uw regio.

Vraag vrijblijvend advies.

Deze advocaten staan voor:

  • Een duidelijke en open communicatie
  • Juridisch advies op basis van jarenlange ervaring in het gevraagde rechtsgebied
  • Een oplossingsgerichte instelling
  • Persoonlijke betrokkenheid in uw dossier
  • Transparante vergoedingen